Ai simțit vreodată că dialogul pe care îl porți cu cineva nu progresează în nicio direcție, că interlocutorul nu este deloc receptiv la argumentele tale, ci dimpotrivă, devine refractar și ne-cooperant?
Te-ai gândit că anumite expresii sau stiluri de comunicare conștienizate sau nu, îți sabotează discursul?
În cadrul unei comunicari eficiente și reciproc benefice nu își pot avea locul:
– Stereotipurile: „tipic masculin”, „numai o femeie ar fi putut face asta”, „cum poți să fii atat de fraier?”
– Punerea de diagnostice: „vrei să-ți spun care e problema ta?”, „faci asta doar ca să ma enervezi!”
– Falsele laude (folosite nu pentru a motiva sau aprecia, ci pentru a manipula pe cineva): „știu că ești cel mai bun la asta, deci nu mă poți lăsa”.
– Ordinele: „o s-o faci și o s-o faci acum”, „pentru că asa spun eu!” (coereciția dă naștere la resentimente și rezistență)
– Moralizarea: „îți va părea rău dacă nu faci cum te-am sfătuit”.
– Întrebările excesive, nepotrivite, repetitive: „ai facut asta? Spune-mi, da sau nu? Ai facut-o?”.
– Sfaturile: „În locul tău nu aș fi procedat așa”. (o insultă disimulată, la capacitatea interlocutorlui de a face față propriilor probleme)
– Schimbarea subiectului: „n-am putea vorbi despre asta mai târziu?”, „apropo de asta…”
– Asigurarea: „nu-ți mai face griji, totul se va rezolva” (spus cu bune intenții, dar de către oameni care nu vor să fie cu adevărat de ajutor).
Comments
Tags: comunicare, comunicarea eficienta, discursul, sabotorii comunicarii, stereotipuri, stiluri de comunicare
One Comment