Între 17 și 20 Iunie 2014, a avut loc cea de-a 86-a ediție a târgului de produse și proiecte din industria modei masculine, Pitti Immagine Uomo, desfășurată la Fortezza da Basso în Florența. Cum meseria mea nu are legătură cu producerea, comercializarea, promovarea acestor produse de modă, m-am rezumat, și în acest an, la studierea online a fenomenului. Prin urmare, la fel ca în cazul oricărui lucru pe care nu l-am experimentat direct, nu voi vorbi despre evenimentul Pitti, ci despre felul în care publicul masculin român, reacționează la valul de informații venite dinspre Italia. Așadar, din perspectiva publicului, târgul de la Florența are două merite. Dacă în anii 1980, atenția la vestimentație și aspect exterior erau asociate cu un anumit tip de sexualitate, astăzi, extraordinara vizibilitate a acestui eveniment, demonstrațiile, proiecțiile, prezentările, participarea indirectă a invitaților și fotografilor, au eliberat percepția generală de idei preconcepute. A ști să alegi un costum bine croit, un tricotaj pe dimensiunile tale, sau culoarea și modelul pantofilor, nu te mai situează acum în categoria dandy, ci este o cerință minimă a unui bărbat urban, educat, care a evoluat odată cu vremurile.
Mai mult decât atât, Pitti Immagine este o sursă de inspirație pentru milioanele de privitori și urmăritori care se simt încurajați să iasă din uniformele lor, fie că sunt costumele negre, fie jeansii indigo și tricourile inscripționate, și să compună și poarte cu încredere, ținute excentrice, originale, unice. Am putea spune că ținute excentrice, originale și unice apar în toate showurile de modă și totuși niciun bărbat nu va merge la o întâlnire profesională sau romantică, într-o ținută Raf Simons, Philip Lim sau Rick Owens. Ceea ce se întâmplă la Florența este atât de seducător deoarece este accesibil. Ținutele nu sunt prezentate de modele, iar stilul este mai natural decât în showurile reale. Bărbați de pretutindeni își spun că și ei pot face cu ușurință același lucru.
Ceea ce se pierde din vedere este că natura autentică și spontană a Pitti Uomo a început să dispară, iar totul a devenit un mise en scène. Din punct de vedere fotografic, ținutele, posturile adoptate, decorul totul este foarte estetic, însă și forțat. Nu mai are loc un documentar, ci o sedință foto chiar în stradă, bine gândită și pregătită dinainte. Brandurile împrumută haine pentru aceste săptămâni ale modei, conștiente că vor fi fotografiate, vor apărea în social media. Și în urmă cu 4, 5 ani, participanții la Pitti Uomo erau atenți la felul în care se îmbrăcau, însă acum totul este regizat până în cele mai mici detalii, oamenii își doresc să fie fotografiați, să apară pe blogurile de street style și în publicațiile de modă. Majoritatea are businessuri în domenii conexe, deci o astfel de expunere s-ar traduce în venituri și joburi.
Problema cu această turnură este că bărbații care urmăresc evenimentul Pitti Immagine din fața monitorului, au început să se comporte și în timpul anului ca și cum ar fi la un show de modă, să compună ținute, să se fotografieze pe străzi și să le publice pe propriile bloguri, pe Instagram. Aș putea chiar vedea suprapunerile, nuanțele electrice, piesele cu funcționalități modificate, drept preferințe personale, ceea ce este perfect valabil. Ceea ce se întâmplă de fapt, este că acestor bărbați care aleg să poarte brățări de gleznă, pantaloni ulta-skinny, șorțuri(!), sandale și bermude împreună cu cămașă, vestă din lână, sacou și eșarfă, le lipsesc noțiuni esențiale precum volume, proporții, cromatică, adaptarea la context. Este imposibil să interpretezi pentru stradă, o ținută Raf Simons dacă nu știi când se poartă smochingul, sau încă îl accesorizezi cu o curea, dacă nu știi care este rolul gulerului cămășii, sau diferența între un sacou sport și un blazer, cu alte cuvinte dacă nu ai o minimă educație estetică.
Concluzia mea este că showurile de modă au nevoie să fie privite ca ceea ce sunt: spectacole, reprezentații care nu ar trebui încercate acasă sau/și de către persoane nespecializate și nu ar trebui consumate raw (i.e. neinterpretate, ad litteram). În caz contrar, imaginea voastră poate suferi prejudicii greu de reparat.
Comments
Tags: educatie vestimentara, efectul modei, Pitti Immagine Uomo, stil masculin







